KONTAKT      BLOG

JOGA WYSMUKLA TALIĘ I REDUKUJE STRES

23 marca 2017

 

Joga - sposób na lepsze zdrowie

Rosnąca w ciągu ostatnich 15 lat liczba światowych badań naukowych nad jogą wskazuje na znaczne korzyści zdowotne wynikające z jej praktykowania. W Polsce takimi badaniami zajmuje się prof. Janusz Szopa i dr hab. Małgorzata Grabara - AWF Katowice. Wyniki badań pokazują, że systematyczne praktykowanie ćwiczeń hata jogi (jogi fizycznej) może być traktowane jako profilaktyka chorób cywilizacyjnych. W świetle badań naukowych joga fizyczna przyczynia się m.in. do uregulowania ciśnienia krwi i poprawy funkcjonowania układu krążenia, układu oddechowego, poprawy postawy ciała, zmniejszenia dolegliwości bólowych kręgosłupa, zmniejszenia dolegliwości bólowych wywołanych przewlekłymi chorobami układu moczowego, zmniejszenia ryzyka otyłości, obniżenia poziomu cukru we krwi i lepszego kontrolowania cukrzycy typu II, wspomagania leczenia depresji, poprawy parametrów metabolicznych. Korzystny wpływ ćwiczeń jogi fizycznej stwierdzono także u kobiet z osteoporozą, bowiem w wyniku regularnych ćwiczeń u badanych nastąpiło zmniejszenie dolegliwości bólowych, poprawa sprawności funkcjonalnej i odczuwanej jakości życia.

Czym właściwie jest joga?

Joga jest staroindyjskim systemem ćwiczeń fizycznych. Ćwiczenia (pozycje) określa się mianem asan. Słowo "asana" oznacza w tłumaczeniu pozycję wygodną. Każde ułożenie ciała charakterystyczne dla danej asany jest optymalne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Ćwiczenia jogi polegają na powolnym przyjęciu danej asany, trwaniu w niej przez określony czas, a następnie powolnym wyjściu z tej pozycji. Nie sią więc typowymi ćwiczeniami fizycznymi, które zazwyczaj polegają na ciągłym powtarzaniu określonych ruchów ciała lub jego części. Podczas ćwiczeń rytmicznie oddychamy - taki rodzaj oddychania określamy mianem pranayam-y.

Wpływ ćwiczeń na ciało. Dlaczego warto ćwiczyć?

Asany powodują izometryczne napięcie mięśni i ich rozciąganie, wydłużają kręgosłup przez czynną pracę mięśni, zwiększają ruchomość w stawach, likwidują przykurcze mięśniowe i kształtują nawyk prawidłowej postawy. Wydłużenie kręgosłupa odbywa się przez aktywizację mięśni, co zmniejsza obciążenie krążków międzykręgowych.

Hata joga obejmuje ćwiczenia w różnych pozycjach, m.in. stojące, siedzące, leżące, podpory, balanse:

Pozycje skrętne zwiększają ruchomość kręgosłupa angażując mięśnie krótkie przykręgosłupowe, wzmacniają mięśnie skośne brzucha i grzbietu, masują narządy wewnętrzne, co sprzyja lepszemu trawieniu i wyszczupla talię kształtując zgrabną sylwetkę.

Skłony w przód zwiększają ruchomość kręgosłupa, wzmacniają mięśnie grzbietu, zapobiegają nadmiernemu przeciążeniu krążków międzykręgowych w wyniku długotrwałego utrzymywania pozycji siedzącej. Ponadto kształtują prawidłowe wysklepienie klatki piersiowej, co sprzyja jej rozszerzeniu i otwarciu.

Ćwiczenia w pozycjach leżących odciążają kręgosłup od ucisku osiowego, rozluźniają i odprężają.

Główną zasadą, jaką należy się kierować podczas ćwiczeń jest zasada "nie szkodzić".

Należy zatem ćwiczyć rozważnie, biorąc pod uwagę stan swojego organizmu na "tu i tera", swoje możliwości, umiejętności, samopoczucie, ewentualne dolegliwości zdrowotne. Unikać ćwiczeń "do bólu" lub nadmiernego napięcia ciała, gwałtownych ruchów, szybkich zmian pozycji. Aby móc ćwiczyć jogę nie jest wymagany żaden specjalistyczny sprzęt, duża przestrzeń, czy drogi strój. Ćwiczyć można praktycznie wszędzie - wystarczy około 2m powierzchni, antypoślizgowa mata, luźny strój. Ćwiczyć powinno się na boso. Osoby mniej doświadczone powinny uczęszczać na zajęcia prowadzone przez instruktora, a w domu ćwiczyć przed lustrem.

Znajdź studio w pobliżu domu lub pracy i spróbuj. Powodzenia!

Tekst: Justyna Oska

Trenerka wellness, coach EMCC, zajmuje się profilaktyką stresu w pracy

Szerszy opis badań znajduje się w "Joga, jako odpowiednia dla każdego forma ćwiczeń ruchowych", dr hab. Małgorzata Grabara

 

 

 
© 2015 Be Well | Created by wronski desing