KONTAKT      BLOG

Firmowe rozwiązania wspierające równowagę w życiu pracowników.

14 marca 2018

Inspirujące pomysły na więcej elastyczności w miejscu pracy.

 

Naturalną potrzebą ludzi jest autonomia. To jeden z kluczowych czynników zaangażowania i wellbeing. Dotyczy też miejsca pracy i rosnącej potrzeby integrowania życia prywatnego i zawodowego, a co za tym idzie decydowania o tym, jak i gdzie wykonujemy swoją pracę. Pracownicy chcą mieć wybór i cenią elastyczność pracodawcy. Rola tego czynnika w budowaniu lojalności pracowników rośnie.

Jak więc w praktyce zwiększać elastyczność w miejscu pracy?

GODZINY LETNIE

Zbliża się lato, kiedy w części firm lub w poszczególnych działach tempo pracy zwalnia. Jeżeli to możliwe, można zaoferować w takich okresach urlop bezpłatny, np. wolne piątkowe popołudnia lub wybrane całe dni. Pracownicy będą mieli możliwość decyzji, czy chcą wziąć wolne i przeznaczyć ten czas dla rodziny, na hobby, pracę na rzecz społeczności, itp. To komfort wyboru i możliwość równoważenia swojego czasu i pieniędzy zgodnie z indywidualnymi potrzebami w danym momencie. Przy tego typu beneficie potrzebne jest odpowiednie przygotowanie menadżerów i otwarta kultura organizacyjna, w której nie promuje się i nie ocenia indywidualnych wyborów. Tak długo, jak praca wykonywana jest na oczekiwanym poziomie, pracownik powinien mieć swobodę decydowania bez obawy, jak to zostanie przyjęte w firmie.

PRZERWA NA ĆWICZENIA

Wysiłek fizyczny to ważna część utrzymania zdrowia i kondycji, odstresowania się i dobrego samopoczucia. Dla większości pracowników wizyta na siłowni oznacza konieczność bardzo wczesnego wstawania lub wieczornego ćwiczenia po pracy, co często kończy się jedynie na dobrych chęciach i postanowieniach. Jeżeli w pobliżu biura są dobre siłownie, dlaczego nie zaoferować pracownikom wydłużenia przerwy na lunch, aby mogli w tym czasie poćwiczyć? Zostaną dłużej w pracy, ale za to będą mogli od razu po niej pojechać do domu. Dla niektórych osób może to być bardzo wygodne rozwiązanie i sposób na regularną aktywność fizyczną. Jeżeli macie w biurze siłownię, rozważcie zatrudnienie instruktora lub przygotowanie programów treningowych 45-minutowych, żeby w ciągu godziny można było poćwiczyć, wziąć prysznic i wrócić do pracy. Jakość i efektywności popołudniowej pracy na pewno się poprawią – obopólne korzyści.

BIBLIOTEKA BIUROWA

Siedzenie cały dzień na jednym miejscu jest męczące, niezdrowe i może źle wpływać na koncentrację. Zmiana miejsca i przeniesienie się na godzinę lub dwie do innego pomieszczenia, które służy za biurową „bibliotekę” to dobry sposób na nabranie energii i podniesienie efektywności. To miejsce cichej pracy, gdzie pracownicy mogą skupić się na zadaniu lub przemyśleć nowe pomysły i rozwiązania. Dobrze wstawić tam wygodne krzesła, fotele, małe stoliki, miejsca do pracy na stojąco, czy fotel z masażerem. Szczególnie na początku warto zwrócić uwagę, żeby „biblioteka” przeznaczona do pracy cichej nie stała się kolejną salą spotkań. Powinno to załatwić spisanie kilku zasad i dedykowana komunikacja. A każdy, kto potrzebuje do pracy ciszy i skupienia zawsze będzie mógł ją tam znaleźć.

WPROWADŹ KULTURĘ „CHODZONYCH” SPOTKAŃ

One również są okazją do wstania od biurka, rozprostowania nóg i obniżenia stresu skumulowanego w ciele w trakcie godzin siedzącej pracy. „Chodzone” spotkania to po prostu krótkie spotkania podczas spaceru po okolicy. Sprawdzają się dobrze w gronie 2-5 osób. Są świetne na spotkania „one-to-one”, burze mózgów, czy omawianie priorytetów i „trudnych przypadków”. Szeregowi pracownicy mogą czuć się nieswojo proponując „chodzone” spotkania dlatego dobrze jest, gdy z inicjatywą wychodzi przełożony. Nie tylko załatwimy tematy biznesowe, ale też poprawimy funkcjonowanie organizmu i zapewnimy sobie więcej energii na dalszą część dnia (czytaj więcej).

Promując autonomię pracowników w organizacji, dajemy im większe poczucie kontroli i sprawczości, tworzymy im warunki do zapewnienia sobie równowagi w życiu i optymalnego funkcjonowania. A to koreluje to z kreatywnością, innowacyjnością i produktywnością w pracy.

 

Tekst: Aleksandra Leśniańska

wieloletnia Dyrektor HR, Certyfikowana Specjalistka Corporate Wellness, Trenerka wellbeing

 

Czytaj więcej:

Zarządzaj swoją energią, a nie czasem.

Lepsze benefity z corporate wellness.

5 sposobów na zdrowe biuro.

© 2015 Be Well | Created by wronski desing